Folie odblaskowe na znakach drogowych

Folie odblaskowe na znakach drogowych

20 grudnia 2019

Znaki drogowe muszą spełniać określone wymagania. W zależności od drogi, na której są ustawione, powinny mieć odpowiednią wielkość. Ważny jest również rodzaj materiału odblaskowego, jaki umieszczony jest na tarczach. Kiedy na znakach umieszcza się folie odblaskowe I generacji, a kiedy II generacji?

Folie odblaskowe I i II generacji

Widoczność znaków ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo ruchu. Dzięki dużej luminacji kierowcy mają szansę wcześniej dostrzec znak i odczytać jego treść, a co za tym idzie – mają więcej czasu na odpowiednią reakcję.

Folie odblaskowe I i II generacji różnią się parametrami. Zasadniczo folie I typu stosuje się do oznakowania dróg wiejskich i słabo oświetlonych. Folie odblaskowe II typu (tzw. plaster miodu) zbudowane są z mikro szklanych kulek, które silnie odbijają światło. Znajdują one zastosowanie przy oznakowaniu autostrad, dróg szybkiego ruchu oraz miejsc szczególnie niebezpiecznych i ulic miejskich, gdzie rozproszone światło uniemożliwia kierowcom prawidłowe postrzeganie znaków pokrytych foliami I generacji.

Folie odblaskowe a rodzaje znaków

Znaki mini (MI)

Gdzie:

  • słupki przeszkodowe;
  • tablice kierujące,
  • drogi w obrębie zabudowanym (jeżeli warunki nie pozwalają na umieszczenie znaków większych),
  • wąskie uliczki zabytkowych miast.

Znaki ostrzegawcze:

  • długość boku – 600 mm,
  • folia typu I.

Znaki zakazu i nakazu:

  • średnica – 400 mm,
  • folia typu I.

Znaki informacyjne:

  • długość podstawy – 400 mm,
  • folia typu I.

Znaki małe (M)

Gdzie:

  • drogi gminne,
  • drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych.

Znaki ostrzegawcze:

  • długość boku – 750 mm,
  • folia typu I.

Znaki zakazu i nakazu:

  • średnica – 600 mm,
  • folia typu I.

Znaki informacyjne:

  • długość podstawy – 600 mm,
  • folia typu I.

Znaki średnie (S)

Gdzie:

  • łącznice dróg ekspresowych i autostrad,
  • jednojezdniowe drogi wojewódzkie i krajowe,
  • drogi powiatowe (z wyjątkiem drogowskazów tablicowych).

Znaki ostrzegawcze:

  • długość boku – 900 mm,
  • folia typu I.

Znaki zakazu i nakazu:

  • średnica – 800 mm,
  • folia typu I.

Znaki informacyjne:

  • długość podstawy – 600 mm,
  • folia typu I.

Znaki duże (D)

Gdzie:

  • drogi ekspresowe,
  • drogi dwujezdniowe poza obszarem zabudowanym,
  • drogi dwujezdniowe w obszarze zabudowanym (przy dopuszczalnej prędkości większej niż 60 km/h).

Znaki ostrzegawcze:

  • długość boku – 1050 mm,
  • folia typu II.

Znaki zakazu i nakazu:

  • średnica – 900 mm,
  • folia typu II.

Znaki informacyjne:

  • długość podstawy – 900 mm,
  • folia typu II.

Znaki wielki (W)

Gdzie:

  • autostrady.

Znaki ostrzegawcze:

  • długość boku – 1200 mm,
  • folia typu II.

Znaki zakazu i nakazu:

  • średnica – 1000 mm,
  • folia typu II.

Znaki informacyjne:

  • długość podstawy – 1200 mm,
  • folia typu II.

Folie odblaskowe II generacji

Folie odblaskowe II generacji obowiązują zawsze dla znaków:

  • A-7 (ustąp pierwszeństwa),
  • B-2 (zakaz wjazdu),
  • B-20 (stop),
  • D-6, D-6a i D-6b (przejście dla pieszych, pierwszeństwo dla rowerzystów, przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów).

Znak B-20

Znak B-20 (stop) występuje tylko w dwóch rozmiarach:

  • 900 mm – drogi ekspresowe, autostrady,
  • 800 mm – pozostałe drogi.
Udostępnij: