Kolejowe wskaźniki ogólnoeksploatacyjne (W-1 – W11)

Kolejowe wskaźniki ogólnoeksploatacyjne (W-1 – W11)

13 czerwca 2020

Kolejowe wskaźniki ogólnoeksploatacyjne (W-1 – W11) – lista wskaźników przytorowych stosowanych w Polsce.

Kolejowe wskaźniki ogólnoeksploatacyjne (W1 – W11) – lista

  • W1 – wskaźnik usytuowania – oznacza miejsce ustawienia tarczy ostrzegawczej (semaforowej lub przejazdowej), a na szlakach z czterostawną blokadą samoczynną – przedostatniego semafora odstępowego blokady samoczynnej na szlaku przed semaforem wjazdowym.
  • W2 – wskaźnik kierunku jazdy – oznacza kierunek wjazdu pociągów; wskaźnik mocowany na słupie semafora lub na osobnym słupie.
  • W3 – wskaźnik unieważnienia – oznacza, że znajdujący się z prawej strony toru, przy tym wskaźniku, semafor lub tarcza zatrzymania, nie odnoszą się do toru, na którym stoi wskaźnik; wskaźnik mocowany na słupie semafora lub na osobnym słupie.
  • W4 – wskaźnik zatrzymania – oznacza miejsce na stacji, przystanku lub posterunku osłonnym, do którego może dojechać czoło zatrzymującego się tam pociągu.
  • W5 – wskaźnik przetaczania – oznacza granicę przetaczania; wskaźnik stosowany niezależnie od tarcz manewrowych.
  • W6 – wskaźnik ostrzegania – oznacza że należy dać sygnał Rp 1 „Baczność”.
  • W-6a – wskaźnik ostrzegania – oznacza że należy dać sygnał Rp 1 „Baczność”, ponieważ pojazd trakcyjny zbliża się do przejazdu lub przejścia.
  • W-6b – wskaźnik ostrzegania – oznacza że należy wielokrotnie dać sygnał Rp 1 „Baczność”, ponieważ pojazd trakcyjny zbliża się do przejazdu lub przejścia.
  • W-7 – wskaźnik ostrzegania – oznacza że należy dać sygnał Rp 1 „Baczność”, aby ostrzec ekipy pracujące przy torze o nadjeżdżającym pojeździe trakcyjnym.

Kolejowe wskaźniki ogólnoeksploatacyjne (W1 – W11) – lista, c.d.

  • W-8 – wskaźnik ograniczenia prędkości – oznacza, że należy zmniejszyć prędkość jazdy (liczba oznacza dopuszczalną prędkość jazdy km/h; jeśli na znaku nie występuje żadna wartość cyfrowa, to dopuszczalna prędkość wynosi 20 km/h).
  • W-9 – wskaźnik odcinka ograniczonej prędkości – oznacza początek lub koniec odcinka, przez który należy przejeżdżać z ograniczoną prędkością.
  • W-10a – wskaźnik odcinka z popychaniem – oznacza, że należy rozpocząć popychanie.
  • W-10b – wskaźnik odcinka z popychaniem – oznacza, że należy zaprzestać popychania.
  • W-11a – wskaźniki uprzedzające – oznaczają, że za wskaźnikiem znajduje się tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego lub odstępowego albo semafor, którego obrazy sygnałowe mogą być niewidoczne w sposób ciągły z wymaganej odległości.
  • W-11a – wskaźniki uprzedzające – wersja pomniejszona – stosowane, gdy nie ma możliwości zainstalowania wskaźników normalnej wielkości ze względu na ryzyko przekroczenia skrajni.

Kolejowe wskaźniki ogólnoeksploatacyjne (W1 – W11) – lista, c.d.

  • W-11b – wskaźniki uprzedzające – oznaczają, że za wskaźnikiem znajduje się tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego posterunku ruchu, na którym rozpoczyna się odcinek zelektryfikowany.
  • W-11b – wskaźniki uprzedzające – wersja pomniejszona – stosowane, gdy nie ma możliwości zainstalowania wskaźników normalnej wielkości ze względu na ryzyko przekroczenia skrajni.
  • W-11p – wskaźnik przejazdowy (z jednym trójkątem) – oznacza, że za wskaźnikiem, w odległości 200 m znajduje się tarcza ostrzegawcza przejazdowa.
  • W-11p – wskaźnik przejazdowy (z dwoma trójkątami) – oznacza, że za wskaźnikiem, w odległości 400 m znajduje się tarcza ostrzegawcza przejazdowa.
Udostępnij: