Organizacja stanowisk pracy a bezpieczeństwo pracowników

Organizacja stanowisk pracy a bezpieczeństwo pracowników

24 stycznia 2019

Wymagania związane z tym, jak powinna wyglądać organizacja stanowiska pracy, zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 roku. Zgodnie z Rozporządzeniem stanowiska pracy powinny być urządzone stosownie do rodzaju wykonywanych na nich czynności oraz psychofizycznych właściwości pracowników.

Dobra organizacja stanowisk pracy może znacznie przyczynić się do efektywności pracy. Oprócz dostosowania stanowisk pracy do wykonywanych czynności oraz potrzeb pracowników konieczne jest zapewnienie odpowiedniej przestrzeni. Wymiary wolnej, czyli nie zajętej przez urządzenia, powierzchni stanowiska pracy powinny zapewnić pracownikom swobodę ruchu, wystarczającą do wykonywania pracy w sposób bezpieczny, z uwzględnieniem wymagań ergonomii.

Organizacja stanowisk pracy

Organizacja stanowisk pracy, na których występuje ryzyko urazów

Stanowiska pracy, na których występuje ryzyko:

  • pożaru,
  • wybuchu,
  • upadku lub wyrzucenia przedmiotów,
  • pojawienia się czynników szydliwych dla zdrowia lub niebezpiecznych,

powinny być zaopatrzone w odpowiednie urządzenia ochronne.

Organizacja stanowisk pracy powodującej występowanie czynników szkodliwych

Stanowiska pracy, na których wykonywane prace powodują występowanie czynników szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, powinny być tak usytuowane i zorganizowane, aby pracownicy zatrudnieni na innych stanowiskach nie byli narażeni na te czynniki.

Usytuowanie stanowisk pracy

Stanowiska pracy znajdujące się na zewnątrz pomieszczeń powinny być tak usytuowane i zorganizowane, aby pracownicy byli chronienie przed zagrożeniami, związanymi w szczególności:

  • Z warunkami atmosferycznymi, w tym opadami, niską lub wysoką temperaturą, silnym wiatrem i spadającymi przedmiotami.
  • Ze szkodliwym dla zdrowia hałasem, jak również szkodliwymi gazami, parami lub pyłami.

W razie niebezpieczeństwa powinno być możliwe szybkie opuszczenie stanowisk pracy przez pracowników lub, w razie potrzeby, udzielenie im szybkiej pomocy.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: